Uitleg over het patiëntportaal
In de patiëntportaal kunt u 24 uur per dag snel, veilig en online contact met uw huisarts hebben. Met uw eigen account logt u veilig in en hoeft u niet elke keer opnieuw uw gegevens in te voeren.
Waar kunt u het patiëntportaal voor gebruiken?
- Uw uitslagen bekijken met het advies of vervolgbeleid erbij geschreven door de huisarts. Let op! De interpretatie van uw (bloed)uitslagen staan onder de knop ‘klachten en ziektes’, zie uitleg in de alinea hieronder.
- Herhaalrecepten aanvragen
- Inzien van uw medisch dossier
- Een online e-consult sturen naar de huisarts. E-consulten zijn geschikt voor niet acute (dit betekent dat antwoord dezelfde dag niet medisch noodzakelijk is) en korte, niet complexe vragen aan de huisarts. Bijvoorbeeld een huidafwijking die u aan de huisarts wilt laten zien. Het voordeel van een online consult is namelijk dat u ook gelijk meteen een foto mee kunt sturen van de huidafwijking. Moedervlekken kunnen wij niet goed beoordelen via een foto, daarom vragen wij u om daar altijd een afspraak voor te maken. Ook kunt u het patientportaal gebruiken om bijvoorbeeld de huisarts te laten weten wat er uit het bezoek in het ziekenhuis gekomen is, om dingen te overleggen met de huisarts of om bijvoorbeeld een lijstje met bloeddrukken naar de huisarts te sturen (door deze toe te voegen als bijlage). Let op! E-consulten worden vaak pas aan het einde van de dag of de volgende dag bekeken, dus voor acute vragen moet u altijd de assistente bellen. Ook is een e-consult niet bedoeld voor herhaalrecepten of om afspraken te maken of te verplaatsen.
- Online (beeldbel)afspraken maken
Hoe kunt u gebruik maken van het patiëntportaal?
Ga naar praktijkkruizingavanrooij.uwzorgonline.nl. Registreer u als nieuwe gebruiker door op de blauwe knop ‘maak een nieuw account aan’ te klikken. Vervolgens vult al uw gegevens in en klikt op account aanmaken. Er wordt dan een mail gestuurd naar uw emailadres waarmee u uw account kan activeren. Nadat u uw account heeft geactiveerd kunt u inloggen. Echter kunt u nog niet gebruik maken van alle mogelijkheden van het patiëntportaal. Om u volledig toegang te geven, moeten we zeker weten dat u dit account heeft aangemaakt en niet iemand anders, daarom belt u naar de assistente om door te geven dat u een account heeft aangemaakt. Zij koppelt u vervolgens volledig. Ongeveer 2 uur nadat zij dit heeft gedaan, krijgt u een email dat u volledig gekoppeld bent. Vanaf dit moment bent u volledig gekoppeld en kunt u inloggen en gebruik maken van alle functies van het patiëntportaal. Als u ingelogd bent, kunt u via het patiëntportaal een e-consult versturen, herhaalrecepten bestellen of uw medisch dossier inzien. Kunt u na volledige koppeling nog niet inloggen of ervaart u andere problemen? Bel dan naar de assistente.
Hoe bekijkt u uw uitslagen?
De dokter heeft bloed bij u laten prikken of een foto, echo, urine onderzoek, teleconsult bij de dokter in het ziekenhuis of ander onderzoek aangevraagd voor u. Hieronder kunt u lezen hoe u deze uitslagen kunt bekijken:
- Bloeduitslagen kunt u vinden door op het kopje ‘uw dossier’ te klikken. Vervolgens klikt op het het kopje ‘uitslagen van onderzoek’. Hier kunt u de bloeduitslagen zien.
- Uitslagen van foto’s, echo’s, urine onderzoek, teleconsulten en andere onderzoeken kunt u vinden door op de knop ‘uw dossier’ te klikken en vervolgens op de knop ‘brieven/verwijzingen’
Nog belangrijker dan het zien van de uitslagen, is het lezen van de interpretatie van de dokter. Ongeveer 3 werkdagen nadat u het onderzoek gehad heeft, heeft de dokter deze genoteerd in uw dossier. De interpretatie van de dokter vertelt u of en wat er afwijkend is en hoe we verder gaan, wat er moet gebeuren of wat u kunt doen. De interpretatie van de dokter en haar advies of vervolgbeleid kunt u zien door op de knop ‘uw dossier’ te klikken en vervolgens op de knop ‘klachten en ziektes’. U klikt vervolgens de naam van de klacht aan waarvoor het onderzoek is aangevraagd. Vervolgens kiest u de meest recente datum en hier kunt u dan onder het kopje ‘Plan’ lezen wat de interpretatie en het vervolgbeleid is.
Vraagt u een e-consult of herhaalrecepten aan voor uw kind of iemand anders?
Dan moet u inloggen op het account van de ander of van uw kind, niet op uw account. Als u een e-consult doet, komen dit consult en de eventuele meegestuurde foto’s automatisch direct in het dossier van de patiënt van het account. Dit betekent dat als u op uw account een e-consult doet voor uw kind of iemand anders, dit in uw dossier komt te staan in plaats van dat van uw kind of iemand anders. Dit geldt ook voor herhaalrecepten. Wij kunnen helaas niet alsnog alles handmatig in het dossier van de juiste persoon zetten. Een e-consult of herhaalrecept voor uw kind of iemand anders aanvragen via uw eigen patiëntportaal account zorgt dus voor verwarring en een incompleet dossier van uw kind of de ander, wat niet wenselijk is. Helaas is het op dit moment (nog) niet technisch mogelijk om aan 1 emailadres meerdere accounts te koppelen van het patiëntportaal. Wij vragen u dan ook om, als u herhaalrecepten of een e-consult wilt aanvragen voor uw kind, eerst een emailadres aan te maken (gratis via hotmail of gmail) voor uw kind en daarna een eigen account op het patiëntportaal te registreren voor uw kind met dit emailadres. Zo komt alles ook in het dossier van uw kind terecht. Hetzelfde geldt voor uw partner of iemand anders.